Dersin Adı | Veri Yapıları ve Algoritmalar I |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CE 221 | Güz | 3 | 2 | 4 | 7 |
Ön-Koşul(lar) |
| ||||||||
Dersin Dili | İngilizce | ||||||||
Dersin Türü | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi | Lisans | ||||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | ||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Problem çözmeDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / Sunum | ||||||||
Dersin Koordinatörü | |||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | |||||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere, bilgisayar algoritmalarının tasarım ve analizinin temelini oluşturan Soyut Veri Yapıları (SVY) kavramını öğretmektir. Bu ders temel SVY’leri ele alarak, bu yapıların pratikte gerçeklenmesini sağlayan bazı veri yapıları ile algoritmaları sunar. Derste, algoritmaların çalışma zamanları asimtotik olarak analiz edilerek, algoritma verimliliği vurgulanır. İşlenen konular arasında lineer soyut veri yapıları, yığınlar, ikili ağaçlar, AVL ağaçları kırpma ve sıralama sayılabilir. Uygulamalar ve programlama için SE 115 ve/veya SE 116 derslerinde öğretilen programlama dillerinden biri kullanılır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Algoritma analizi, lineer veri yapıları, ağaçlar, kırpma, öncelik kuyrukları, sıralama ve çizge algoritmaları. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş: Matematiksel Tekrar ve Özyineleme | M. A. Weiss, Data Structures and Algorithm Analysis in Java, 3/e, Pearson, 2012 (Ch. 1.1, 1.2, 1.3) |
2 | Algoritma Analizi (temel algoritma konseptleri, çalışma zamanlarının modellenmesi, Big-Oh gösterimi, çalışma zamanlarının hesaplanması) | M. A. Weiss, Data Structures and Algorithm Analysis in Java, 3/e, Pearson, 2012 (Ch. 2.1, 2.2, 2.3) |
3 | Algoritma Analizi ve Doğrusal Veri Yapıları (Bağlı Listeler) | M. A. Weiss, Data Structures and Algorithm Analysis in Java, 3/e, Pearson, 2012 (Ch. 2.4, 3.1 - 3.5) |
4 | Doğrusal Veri Yapıları (Bağlı Listeler, Yığıtlar, Yığıt Uygulamaları) | M. A. Weiss, Data Structures and Algorithm Analysis in Java, 3/e, Pearson, 2012 (Ch. 3.5, 3.6) |
5 | Doğrusal Veri Yapıları (Kuyruklar) ve Ağaçlar (İkili Ağaçlar) | M. A. Weiss, Data Structures and Algorithm Analysis in Java, 3/e, Pearson, 2012 (Ch. 3.7, 4.1, 4.2) |
6 | Ağaçlar (İkili Arama Ağaçları) | M. A. Weiss, Data Structures and Algorithm Analysis in Java, 3/e, Pearson, 2012 (Ch. 4.3) |
7 | Ağaçlar (AVL Ağaçları) | M. A. Weiss, Data Structures and Algorithm Analysis in in Java, 3/e, Pearson, 2012 (Ch. 4.4) |
8 | Midterm | |
9 | Kırpma | M. A. Weiss, Data Structures and Algorithm Analysis in Java, 3/e, Pearson, 2012 (Ch. 5.1 – 5.5) |
10 | Öncelik Kuyrukları: İkili Yığınlar | M. A. Weiss, Data Structures and Algorithm Analysis in Java, 3/e, Pearson, 2012 (Ch. 6.1, 6.2, 6.3) |
11 | Sıralama (Araya Eklemeli Sıralama, Kabuk Sıralama, Yığın Sıralama) | M. A. Weiss, Data Structures and Algorithm Analysis in Java, 3/e, Pearson, 2012 (Ch. 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 7.5) |
12 | Sıralama (Tümleştirerek Sıralama, Hızlı Sıralama) | M. A. Weiss, Data Structures and Algorithm Analysis in Java, 3/e, Pearson, 2012 (Ch. 7.6, 7.7) |
13 | Çizge Algoritmaları (Tanımlar, Gösterimler, Topolojik Sıralama) | M. A. Weiss, Data Structures and Algorithm Analysis in Java, 3/e, Pearson, 2012 (Ch. 9.1 - 9.2) |
14 | Çizge Algoritmaları (En Kısa Yol Algoritmaları) | M. A. Weiss, Data Structures and Algorithm Analysis in Java, 3/e, Pearson, 2012 (Ch. 9.3) |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | M. A. Weiss, Data Structures and Algorithm Analysis in Java, 3/e, Pearson, 2012 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | 1 | 30 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 10 |
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 12 | |
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 36 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 16 | |
Final Sınavı | 1 | 24 | |
Toplam | 210 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, Fen Bilimleri, Bilgisayar Bilimleri ve Yazılım Mühendisliği konularında yeterli bilgi sahibidir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, Yazılım Mühendisliği problemlerinde kullanır. | |||||
2 | Karmaşık Yazılım Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | ||||
3 | Karmaşık bir yazılım sistemini, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar, gerçekleştirir, sınar, doğrular, raporlar, ölçer ve bakımını yapar; bu amaçla modern yöntemleri uygular. | X | ||||
4 | Yazılım Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | ||||
5 | Yazılım Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | X | ||||
6 | Yazılım Mühendisliği disiplini içinde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışır; bireysel çalışma sergiler. | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. | |||||
8 | Mühendislik ve Yazılım uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir; mühendislik ve yazılım çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir; girişimcilik, yenilikçilik hakkında bilinçlidir; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Yazılım Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Yazılım Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest